Tím
Tímovú prácu vytvára tím, ktorý pracuje na určitom stanovenom cieli, či už od nadriadeného alebo organizácie vo všeobecnosti.
Členovia by mali samozrejme cieľ rešpektovať a mať snahu ho dosiahnuť. Ak však pracujú v tímovom prostredí, kde sa vzájomne podporujú, práca sa tým zefektívni.
Tímová práca vs tímovosť
Môžu sa zdať, ako podobné, ale nie su. Za tímovú prácu považujeme spoluprácu napríklad kolegov na pracovisku pri plnení istej úlohy alebo projektu.
Tímovosť je však zručnosť, ktorú musí zamestnanec v tíme mať, aby vedel prispieť k dokončeniu úlohy. Tímovosť patrí k takzvaným mäkkým zručnostiam.
Ako vytvoriť tímovú atmosféru?
-
Komunikácia
Kľúčom k dobrej spolupráci je, aby spolu pracovníci efektívne komunikovali. V dnešnej dobe. keď je možné vykonávať našu prácu z domu upadá sociálny kontakt medzi pracovníkmi. mali by sme preto dbať na to aby nebolo zamedzené ich efektívnej komunikácii aj napriek home officu. Úprimná komunikácia vytvára silnejšie a dôvernejšie vzťahy v rámci celého tímu.
-
Jasne definovaný cieľ
Je dôležitý najmä z dôvodu, aby člen tímu presne vedel za čo nesie zodpovednosť. Taktiež sa zamedzuje tomu, že jednu úlohu vykonávajú dvaja rôzny zamestnanci (jej časť). Je to teda efektívne riešenie na úsporu času a financií.
-
Dôvera v rámci tímu
Je dôležité si v tíme navzájom dôverovať, prospieva to pracovným výsledkom aj celkovej atmosfére na pracovisku. Budovanie dôvery je vhodné robiť aj mimo pracovisku, napríklad pri športových aktivitách alebo spolu stráveným časom. Vzájomná úcta a rešpekt v tíme taktiež napomáha k tvorbe vzájomnej dôvery.
-
Tímové mítingy
Nech už sú organizované v akýchkoľvek intervaloch, je potrebné na nich zdieľať jednotlivé myšlienky, brainstorming a pod. Čím častejšie sa meetingy organizujú, tým viac vzrastá produktivita tímu.
-
Vzdelávanie tímu
Niektorí pracovníci môžu pracovať v tíme úplne prirodzene, zatiaľčo iným to môže ísť ťažšie. Dostatočným podchytením vzdelávania zvýšiš schopnosť tímovej spolupráce. Pracovníci by taktiež mali prácu vnímať, ako príležitosť napredovať aj samostatne a stúpať v kariérnom rebríčku.
Ako teda na efektívne fungujúci tím?
Na zefektívnenie tímu a celkovo tímovej práce neexistuje univerzálny návod. Každý tím je iný, či už zložením členov a ich jednotlivých osobností ale aj pracovnou náplňou, cieľmi organizácie a podobne.
Môžeme však pracovať na zlepšovaní tímu pomocou efektívnej komunikácie, vzájomného pochopenia a motivovania zamestnancov nie len, ako kolektívu ale aj jednotlivo.
V závere môžeme povedať, že každý tím je schopný byť dobrý, ak na sebe pracuje a má odhodlanie správne fungovať, no predsa len tam niekedy hrá istú rolu to, aký majú jednotliví členovia vzťah medzi sebou a k samotnej organizácii.