Starostlivá a každodenná hygiena tu nie je iba pre náš dobrý pocit, ale hlavne pre ochranu pred neželanými ochoreniami. Okrem toho, kto nemá rád, keď je vojde do čistučkej kancelárie? V našom článku ti povieme, aká by mala byť štandardná hygiena na pracovisku a ako sa správne o seba starať.
O aké základné veci sa treba postarať?
Osobná hygiena
Hygiena na pracovisku pozostáva z osobnej hygieny zamestnanca, ktorá je nesporne jedna z najdôležitejších bodov celkovej hygieny v práci. Kolegovia sa medzi sebou rozprávajú, stoja spolu vo výťahu, dotknú sa toho istého tlačidla a podobne. Zamestnanec v nejakom stave síce do práce príde, ale je potrebné, aby jeho návyky boli vhodné aj pre ľudí okolo neho. Jedno umytie rúk za deň nevyrieši všetko.
Čisté pracovné prostredie
Tento bod zahŕňa dva hlavné priestory, čím sú toalety a kuchynka. Každý zamestnanec by si mal po sebe skontrolovať prostredie a dávať pozor na to v akom stave ho zanechá inému.
Ako udržiavať hygienu na pracovisku?
Všetci musia poznať pravidlá
Nato aby sa udržiavala kvalitná hygiena na pracovisku je potrebné, aby o nej vedeli všetci zamestnanci – kde sa nachádzajú čistiace prostriedky, aké sú štandardy a čo sa má a čo nemá. Taktiež sa môžu zaviesť nové pravidlá: napríklad denné čistenie klávesníc alebo iných pracovných pomôcok. Najlepšie je, ak tieto pravidlá aj spíšeš, pre prípad potreby.
Musia byť potrebné prostriedky
Ak práve prebieha chrípkové obdobie a je jasné, že vzduchom sa šíri mnoho nákazlivých ochorení, je potrebné, aby boli upratovačky alebo aj samotní zamestnanci vybavení vhodnými prostriedkami. Nikdy nezaškodí ak sa do zásoby kúpia aj antibakteriálne mydlá či vlhčené vreckovky. Najdôležitejšia je zásoba toaletného papiera, utierok, dezinfekčných prostriedkov, mydiel, vreckoviek a prípravkov na udržiavanie priestorov dennej potreby (wc, podlaha, skrinky...).
Uľahči zamestnancom prístup
Ľudia sú leniví a musíme si priznať, že niektorí aj nie vábivým spôsob, preto sa snaž dávať pozor na tieto hlavné body:
- Sústreď sa na nábytok v kancelárii. Tam, kde sa ľudia najviac združujú daj vreckovky alebo antibakteriálne servítky.
- Pracovné dosky, kľučky, mobily, klávesnice a množstvo iných príslušenstiev, ktoré sa používajú je potrebné denne čistiť.
- Kontrola chladničky a skriniek v kuchyni. Je potrebné ich kontrolovať každý týždeň, vyhneš sa tak neželaným plesniam a zápachu.
- Čo býva pravidelný problém vo firme? Mikrovlnka. Zohrievajú si tam jedlo aj tvoji kolegovia a nechávajú za sebou spúšť? Je potrebné mikrovlnku kontrolovať a hlavne zodpovedať sám za svoj neporiadok. Vieš, kde sa najlepšie darí baktériám? V teple - tak bacha na mikrovlnky.
- Musia sa kontrolovať zásoby mydla a utierok.
Ako chrániť seba a ostatných?
Už len keď je človek jemne nachladnutý, je potrebné dbať o svoje zdravie a o zdravie ostatných v okolí. Osobná hygiena, ako sme spomínali vyššie, je najzákladnejším bodom pre zdravie celej kancelárie, alebo iného pracovného priestoru. Preto po sebe upratuj, kontroluj svoje jedlo v spoločnej chladničke a umývaj si ruky. Najdôležitejšia vec je sledovať sa: ak si sa vystavil podmienkam, kedy si mohol niečo chytiť, je podstatne prehodnotiť svoj príchod do práce. Nechať sa vypísať doktorom je vždy rozumenejšia voľba než ochorenie roznášať medzi svojich kolegov. Preto keď kýchaš alebo kašleš použi vreckovku alebo si ústa a nos prekry predlaktím. Prekrytie dlaňou nie je dostatočné a môžeš tak pomocou presených baktérií na rukách rozniesť nákazu rýchlejšie a to aj nevedome.
Hygiena nie je iba o čistote, ale aj o pocite. O tom, ako sa v práci cítime a aj ako ho vnímame. Dobrý zamestnávateľ venuje značnú časť pre zabezpečenie čistého a bezpečného pracovného prostredia, samozrejme, bez rozumných zamestnancov by to tiež nefungovalo. Chráňme seba, ale aj ostatných okolo nás.