Ako si spomínate na vaše študentské časy? Zarábali ste si v tom čase na brigádach? Aké brigády vtedy leteli?
Hneď po revolúcii som sa snažil chodiť na brigády do zahraničia. Väčšinou som chodil umývať riad do Švédska (vždy v lete). V 90tych rokoch leteli brigády v zahraničí. Pamätám si, že veľa ľudí si dokázalo v lete v USA zarobiť slušné peniaze. Neskôr som si zarábal na 3D vizualizáciách popri vysokej škole.
Vyštudovali ste architektúru na VŠVU? V čom vám najviac pomohlo štúdium tohto odboru, pri práci ktorú robíte teraz? Bolo by vaše rozhodnutie rovnaké, keby si vyberáte štúdium teraz?
Štúdium architektúry mi dalo strategický nadhľad na veci, ktorým sa venujem. Snažím sa rozmýšľať v čo najširších súvislostiach. Viem, že všetky (KPI’s) musia byt na rovnakej úrovni. (Jednoducho povedané, nestačí len funkčná stránka architektúry, musí byť aj v rovnováhe s estetikou. To platí v prenesenom význame pre všetko, čo robím). V roku 1993, kedy som nastúpil na odbor architektúra, študijné možnosti venovať sa hrám neboli. Dnes by som sa rozhodol pre tvorbu hier (pravdepodobne by som využil možnosť študovať ju v zahraničí – viď ďalší odstavec).
Čo by ste teda odporúčali mladému človeku, ktorého zaujímajú FB hry, aplikácie a ich vývoj, príp. všeobecne vyvíjanie PC hier, či aplikácií? Akú školu si vybrať, čomu sa venovať?
Viem, že na Slovensku zatiaľ žiadna možnosť venovať sa vysokoškolskému štúdiu tvorby hier neexistuje. Dá sa jej čiastočne venovať cez rôzne prednáškové bloky na rôznych školách. Veľký posun v tomto študijnom obore zaznamenali Švajčiari, aj keď paradoxne žiadne veľké herné štúdio u nich nevzniklo. Osobne si myslím, že najdôležitejšia je však úprimná odpoveď na otázku „Čomu sa v živote chcem venovať?“. Ja som vo veľa veciach samouk. Za veľké plus pre mňa ako kreatívca považujem, že ovládam aj základy programovania.
Máte tipy na nejaké dobré vzdelávacie kurzy, či literatúru z tejto oblasti?
Áno, všetky veľké konferencie GDC (game developers conference) z herného priemyslu prinášajú prednášky, ktoré sa dajú streamovať za poplatok z internetu (u nás vo firme napríklad prebieha dovzdelávanie tohto typu). Začiatočníkom by som odporučil paperbackovu knižku Theory of Fun for Game Design od Ralpha Kostera a The Art of Game Design: A book of lenses od Jesse Schell.
Kde ste zbierali skúsenosti a vedomosti, kým ste sa rozhodli založiť vlastnú spoločnosť Pixel Federation?
Ja som od roku 2003 pracoval ako lead concept designer pre slovenskú dcéru nemeckého štúdia 10Tacle. Pracoval som hlavne ako tvorca herného enviromentu pre hru Elveon (AAA Xbox fantasy), kde som využíval najmä moje skúsenosti z reálnej architektonickej tvorby. Zároveň som sa zoznámil so super ľuďmi, ktorí zdieľali rovnakú vášeň pre hry ako ja. Spoznal som sa aj s bývalým producentom hier ako Fallout Tactics, Markom Tealom. Tento mix spôsobil, že keď sme sa rozhodli založiť vlastnú firmu, mali sme základnú predstavu o tom, čo znamená byť herným developerom.
Kedy prišiel moment, keď ste si povedali, že už je čas začať robiť na niečom vlastnom?
Tento moment prišiel vtedy, keď sme na základe kvalitnej B2B práce zohnali prvého investora, ktorý nám pomohol financovať prvých 5 vlastných herných projektov.
Išlo od začiatku všetko podľa plánov? Kedy prišiel prvý vážnejší úspech? Čo si momentálne ceníte v Pixel Federation najviac?
Samozrejme nič nešlo podľa plánov. Množstvo vecí, ktoré sme sa pokúsili urobiť, skončilo ako fail. Prvý úspech prišiel s vydaním nášho v poradí šiesteho herného projektu TrainStation v roku 2010 na pre nás dovtedy novej platforme Facebook.
Vždy som si najviac cenil ľudí z tímu. Ľudí, ktorí sú ochotní pre svoje ciele niečo obetovať. Ktorí urobia niečo navyše, aj keď sa to od nich nečaká. Na druhom mieste je možnosť robiť vlastné veci a venovať sa tomu, čo ma v pracovnom živote najviac napĺňa – tvorba hier.
Podľa čoho vyberáte zamestnancov do Pixel Federation? Zameriavate sa skôr na expertné zručnosti, alebo prihliadate viac aj na osobnosť človeka, jeho záujmy? (Môžete aj opísať ideálneho zamestnanca Pixel Federation :)
Ja osobne dávam prednosť ľuďom, u ktorých vidím vášeň a nadšenie pre vec. Samozrejme musí mať skúsenosti a zručnosti v obore, na ktorý sa hlási. Nie je pre mňa dôležité, či je horší ako niekto, kto nemá k hrám vzťah, pretože viem, že najdôležitejšia vlastnosť pri akejkoľvek práci je výdrž. A tú môže mať tento človek oveľa väčšiu. Core tím máme zložený práve z takýchto ľudí.
Dávate vo vašej spoločnosti príležitosť aj mladým ľuďom – študentom, absolventom?
Áno, dávame. Chápeme, že ďalšiu generáciu game dizajnérov, grafikov, herných programátorov musíme vychovať práve z nich, pretože žiadna škola u nás v tomto smere zatiaľ neexistuje. Máme zopár stážistov na hernej analýze a veľa juniorov na level dizajnérskych pozíciách.
Kde sa môžu ľudia dozvedieť o pracovných príležitostiach v Pixel Federation? Hľadáte aj momentálne ľudí na nejaké pracovné pozície?
O otvorených pozíciách v Pixel Federation sa ľudia môžu dozvedieť na našej web stránke http://www.pixelfederation.com/, prípadne na našej FB page. Voľné pozície tiež zdieľajú naši kolegovia na svojich profiloch na Facebooku, alebo Linkedine. Z času na čas využívame pri hľadaní nových kolegov aj pomoc personálnych agentúr. Momentálne hľadáme človeka na pozíciu Flash developera.
Čo by ste odporučili mladým ľuďom, ktorí sa chcú zamestnať v tejto oblasti, príp. uvažujú nad založením vlastného podnikania?
Nech na sebe makajú (vrátane samo štúdia). Nech sa zaujímajú, čo sa okolo nich deje. Nech sú k sebe úprimní v tom, čo by chceli v živote robiť a čo je pre nich skutočná pridaná hodnota. Je potrebné sa porovnávať s tými najlepšími v danom obore. A v neposlednom rade nech sa neboja neúspechu, pretože takmer nič v živote nevyjde na prvý krát. Pointou nie je veci robiť správne, ale pochopiť rozdiel medzi plánom a realitou.
Autor fotografií: Ondřej Pýcha