Telefonický pohovor využívajú personalisti stále častejšie aj na Slovensku. Preto by vás nemalo prekvapiť, že si s vami personalista dohodne telefonický pohovor, príp. môže sa stať, že vám znenazdajky zavolá a spýta sa či máte čas na niekoľko otázok. Aj v tomto prípade ide o telefonický pohovor, pri ktorom personalista zisťuje ako viete reagovať na situáciu bez prípravy.
Obyčajne vás však personalista na termín telefonického pohovoru upozorní niekoľko dní vopred, a tak máte dostatok času sa naň pripraviť. Osobný pracovný pohovor sa od toho telefonického pohovoru veľmi nelíši, má však niekoľko špecifík, na ktoré by ste si mali dať pozor.
Spravte si prieskum
V tomto čase by ste si mali zistiť čo najviac informácii o spoločnosti, o ktorej pracovné miesto sa uchádzate, spraviť si taký malý prieskum. Vykonáte ho veľmi jednoducho, navštívite webovú stránku spoločnosti, kde zaručene nájdete veľké množstvo informácií. Ak by vám tieto informácie nestačili, stačí ak do Google zadáte názov spoločnosti a dostanete kopu ďalších informácií.
Ak náhodou poznáte človeka, ktorý už v danej spoločnosti pracuje, alebo pracoval, neváhajte ho kontaktovať a spýtať sa na nejaké veci, ktoré sa inak nedočítate (firemná kultúra, platy, nadriadený, systém práce a pod.). Toto všetko vám pomôže sa dostatočne zorientovať a pred personalistom „budete v obraze“, čo je pri pohovore veľmi dôležité. Pri takomto prieskume vám určite napadne aj niekoľko otázok, ktoré by ste sa vy spýtali personalistu, napríklad ohľadom pracovných podmienok. Neváhajte tak urobiť, hneď ako vám dá personalista priestor na vaše otázky.
Nájdite si tiché a pokojné miesto
Nikdy nesúhlaste s telefonickým pohovorom, ak práve šoférujete, alebo máte okolo seba čulý ruch (ste v obchode, kráčate domov z práce alebo zo školy) a pod. O tejto skutočnosti dajte hneď vedieť personalistovi, ospravedlňte sa a nechajte ho navrhnúť iný, vhodnejší termín.
Keďže však o telefonickom pohovore viete obyčajne niekoľko dní dopredu a jeho termín si dohodujete s personalistom, mali by ste byť pripravený, že vám personalista v tom čase zavolá. Určite by však nebolo dobré ani pre vás ani pre personalistu, ak by váš telefonický hovor bol niečím / niekým rušený.
Najlepšie je byť na tichom mieste za stolom (môžete aj stáť ak sa vtedy cítite lepšie), hlavne však v tichej miestnosti, kde viete, že v tom čase nikto nebude vchádzať a vyrušovať vás. Veľmi vhodné je byť oblečený približne tak, ako by ste šli na osobný pohovor. Hoci vás personalista neuvidí, budete sa cítiť lepšie a budete aj viac sebavedomý. Sebavedomie na pohovore je veľmi dôležité.
Nemuselo by dopadnúť dobre, ak by ste absolvovali telefonický pohovor tesne po tom, ako ste vstali z postele, prípadne ešte v posteli a v pyžame. Hoci by to personalista nemal šancu zistiť, váš výkon by to mohlo výrazne ovplyvniť.
Pripravte si papier a pero
Napriek tomu, že si myslíte, že si pri telefonáte všetko zapamätáte, nemusí to byť tak. Telefonický pohovor môže trvať 5, ale aj 25 minút a žiadny podstatný detail z neho by vám nemal uniknúť. Musíte byť pripravený vnímať v každej chvíli a pozorne si zapisovať dôležité poznámky. Pripravte si preto zápisník, alebo aspoň papier a pero.
Okrem papiera a pera by ste mali mať pred sebou aj inzerát s ponukou práce, na ktorú ste reagovali. Budete tak mať pred očami požiadavky, ktoré personalista bude cez telefonický pohovor overovať.
Buďte pripravený na jednoduché otázky
Asi sa pýtate, aké to sú „jednoduché otázky“ pri telefonickom pohovore. Jednou z jednoduchých otázok, ktoré sa môže personalista spýtať je: „Prečo si hľadáte prácu?“, alebo: „Prečo vás zaujala naša ponuka?“. Na tieto otázky by ste mali mať vopred pripravené odpovede (približne na 30 sekúnd). Neučte sa ich v žiadnom prípade naspamäť, len si odpovede premyslite.
Tradičné otázky na pracovnom pohovore sú už väčšine uchádzačov dobre známe, personalisti ich však používajú stále menej. Stále viac ich zaujímajú vaše zručnosti a skúsenosti, ktoré podrobnejšie rozoberajú. Veľmi záleží od toho o akú pozíciu a v akej spoločnosti sa uchádzate.
Nezľaknite sa telefonického pohovoru v angličtine
Pri telefonickom pohovore sa vám ľahko môže stať , že personalista zrazu „prepne“ na angličtinu. Nezľaknite sa toho a pohotovo reagujte v tomto jazyku. Ak pracovná pozícia vyžaduje aktívnu znalosť anglického jazyka, je takmer isté, že časť telefonického pohovoru, príp. aj celý pohovor bude vedený v tomto jayzku.
Personalista tak vie veľmi rýchlo zistiť, či sa vaše jazykové zručnosti uvedené v životopise, zhodujú so skutočnosťou. Aj preto vždy odporúčame v životopise nepreceňovať svoje zručnosti. Ak cudzí jazyk naozaj ovládate, nebudete mať s týmto žiaden problém.
Napíšte ďakovnú správu po pohovore
Len veľmi malá časť uchádzačov (cca 1%) po telefonickom pohovore, ale aj po osobnom pohovore, posiela personalistovi, resp. osobe, ktorá s ním viedla pohovor, ďakovnú správu. Vašim cieľom na pohovore by malo byť vyčlenenie sa z davu a snaha pozitívne zaujať. Práve tým, že pošlete ďakovnú správu po pohovore môžete personalistu príjemne prekvapiť a zaujať. Správa môže byť úplne jednoduchá, poďakujete za jeho / jej čas, samozrejme nesmie chýbať pozdrav na úvod aj na záver.