Podľa najnovších štatistík má na LinkedIn vytvorené konto viac ako 285 tisíc Slovákov a aj keď toto číslo stúpa, je to len niečo vyše 5% zastúpenie slovenskej online populácie (pre porovnanie USA vyše 37%, Holandsko vyše 30%). Napríklad na takom Facebooku má svoj účet viac ako 2 milióny Slovákov.
V článku vám zodpovieme niekoľko základných otázok, ktoré vám v skratke LinkedIn predstavia a ukážu jeho možnosti a využitie a tiež vám uvedieme niekoľko dôvodov prečo mať svoj profil na LinkedIn.
Kto je na LinkedIn?
Ešte skôr ako sa zaregistrujete určite vás zaujíma prečo ísť na LinkedIn, kto tak zaujímavý sa tam nachádza, aby sa mi oplatilo vytvoriť si svoje konto a navyše poskytnúť množstvo informácii o sebe. Títo všetci sa na LinkedIn nachádzajú:
- milióny odborníkov z celého sveta – naozajstné špičky vo svojom odbore
- možno už teraz sú tam aj vaši spolužiaci, kolegovia, známi
- vytvorené skupiny plné odborníkov v najrôznejších oblastiach
- zaujímavé články a blogy venujúce sa aktuálnym trendom vo vašom odbore
- personalisti, hľadajúci vhodných kandidátov na obsadenie pracovných pozícií
- headhunteri zo zahraničia, ktorí vás môžu osloviť
- spoločnosti a ich pracovné ponuky ktoré nikam inam nezverejnia
Samotná registrácia nestačí
Určite by ste sa nemali uspokojiť len so samotným vytvorením profilu. Sociálna sieť LinkedIn funguje na inom princípe ako väčšina sociálnych sietí a často ju odborníci ani nepovažujú za sociálnu sieť ale skôr ide o biznis sieť. Na LinkedIn prezentujete najmä svoje pracovné skúsenosti, vzdelanie, zručnosti a iné skúsenosti, ktoré môžu byť zaujímavé pre zamestnávateľov. Ideálne teda je, ak máte už nejaké pracovné skúsenosti z brigády, stáže, máte absolvované odborné kurzy a máte zručnosti, ktoré môžu byť pre zamestnávateľov zaujímavé. Nie je to ale podmienkou registrácie, preto by ste ani v prípade, že pracovné skúsenosti zatiaľ nemáte, nemali váhať s registráciou a vyplnením profilu.
A hoci vám vyplnenie profilu zaberie možno hodinu aj viac času, tento investovaný čas sa určite vyplatí. Po každej novej skúsenosti, absolvovanom kurze, stáži si profil aktualizujte. Je veľkou výhodou LinkedIn-u, že váš profil je v podstate pravidelne aktualizovaný životopis, ktorí si môžu personalisti a zamestnávatelia prezrieť.
Ako vyplniť profil na LinkedIn?
Správne vyplniť LinkedIn profil je doslova veda a venujú sa tomu aj rôzni odborníci na prednáškach a workshopoch. Určite neoľutujete účasť na nich, keďže sa dozviete ako presne má LinkedIn profil vyzerať. Tu je aspoň niekoľko stručných bodov na čo si dať pri vypĺňaní profilu na LinkedIn pozor:
- fotografia - keďže ide o váš online životopis (hoci aj na sociálnej sieti), mali by ste voliť viac serióznu fotografiu. Nevhodná by bola najmä akákoľvek fotografia z párty, či momentka. Na fotografii by ste mali byť čo najviac prirodzený, úsmev nikdy nezaškodí.
- informácie o vzdelaní - uvádzate tak ako pri životopise strednú a vysokú školu
- informácie o pracovných skúsenostiach, stážach, brigádach - popíšete informácie o pracovných skúsenostiach z brigád, či trvalého zamestnania, stážach, dobrovoľníckej práci a ďalších pracovných aktivitách, pričom uvediete názov spoločnosti, vašu funkciu náplň práce, príp. projekty, na ktorých ste vo firme pracovali
- zručnosti - uvediete zručnosti, ktoré ovládate. Neuvádzajte zručnosti o ktorých nie ste si istý, či ich skutočne viete. Klamali by ste nie len samých seba, ale aj ľudí prezerajúcich váš profil.
- hobby / záujmy - tu môžete uviesť všetky vaše záľuby
Profil mám vytvorený, čo ďalej?
Ak ste vyplnili všetky údaje (máte kompletný akýsi online životopis), ktorý je prístupný svetu začína tá zábavnejšia a hlavne praktickejšia časť, ktorá zvýši vaše hodnotu medzi užívateľmi na LinkedIn a aj vaše šance na nájdenie dobrého zamestnania. Mali by ste si zistiť, či na LinkedIn už nemajú vytvorený profil aj vaši priatelia a známi (bývalí spolužiaci, kolegovia z predchádzajúcich zamestnaní, brigád, rodinní príslušníci, kamaráti..)
Každý takýto kontakt môže byť veľmi prospešný – vie vám poskytnúť slovné hodnotenie (referenciu) alebo potvrdiť vaše zručnosti (tzv. . Každý kontakt zároveň rozširuje vašu profesionálnu sieť kontaktov.
Neváhajte sa zapojiť do skupín s rovnakými záujmami ako sú tie vaše. Ak vás zaujíma napríklad dizajn, marketing, reklama, nájdete určite stovky skupín ktoré sa danej téme venujú, preberajú najnovšie trendy a určite vždy nájdete nejakého profesionála, ktorý zodpovie vaše otázky. Aktívne sa zapájajte do diskusií, ukážete tým, že vás daná oblasť zaujíma, a tiež aj vaše vedomosti z nej, čo môže oceniť aj personalista sledujúci vašu aktivitu na LinkedIn.
Na LinkedIn môžete nájsť aj portál Brigada.sk >>> LinkedIn profil Brigada.sk