Aké boli vaše začiatky? Pred podnikaním boli aj nejaké brigády? Máte nejaké vtipné zážitky z nich ?
Ako prvák na výške som sa počas prázdnin stal nechtiac z pomocníka v kuchyni šéfkuchárom v Londýne, aj keď som predtým nikdy nevaril. Môj prvý steak zákazník zabalil a poslal do centra materskej firmy, ktorá vlastnila reštaurácie. Bol zhorený:) Steak som predtým v živote nevidel, až keď som ho pripravoval. Nevyhodili ma, ale poslali na kurz varenia. Po nociach som študoval a bol som ochotný pracovať viac ako 12 hodín denne. Postupne ma povyšovali ako v americkom filme až na pozíciu šéfkuchára. Po tomto zážitku som sa rozhodol, že radšej budem na reštaurácie robiť kampane, ako v nich variť:)
Na škole ste boli skôr aktívny študent a robili ste všetko načas a poctivo, alebo ste sa skôr venovali iným mimoškolským aktivitám?
V škole som sa vždy veľmi nudil. Bol som napríklad redaktorom a potom šéfradoktorom študentského časopisu, len preto aby som sa mohol vyhovárať, že musím odbehnúť z hodiny do redakcie, lebo robíme neodkladný rozhovor atď. Nič nie je lepšie ako prokastinácia inou prácou a nie flákaním.
Kedy prišla myšlienka, že by ste sa pustili do vlastného podnikania? Čo vás inšpirovalo?
Dostal som od "investorov" za úlohu pomôcť rozbehnúť digitálnu agentúru. Ak sa mi to podarí, budem v nej mať podiel. Podarilo sa. Vždy som chcel podnikať, ale nenávidím tie papierovačky okolo. Preto je niekedy výhodnejšie k niekomu sa pridať, aby ste mali priestor robiť len to, čím naozaj firme prinášate efekt.
Zaraguza patrí medzi top agentúry Slovenska. Čo predchádzalo úspechom, ktoré ste spolu so Zaraguzou dosiahli ?
Ísť do toho, aj keď cítite, že nie ste 100 percent ready na spustenie firmy. Nikto nie je a nič nebude na 100 percent. Logo sme vymysleli deň pred predstavením spoločnosti na konferencii Internet je Sexy. V noci sme tlačili tričká a webovú stránku sme v podstate doteraz nestihli spraviť:) Všetok čas venujeme klientom.
Dosiahli ste už desiatky ocenení za kreativitu a efektivitu kampaní. Čo považujete za svoj doterajší najväčší úspech v živote a aké sú vaše ambície do budúcnosti? Pri toľkých úspechoch sa nájde ešte niečo, čo by ste chceli v živote dokázať ?
ZARAGUZA sa stala už štyrikrát po sebe najoceňovanejšou digitálnou agentúrou na Slovensku podľa výsledkov národnej kreatívnej súťaže Zlatý Klinec 2010, 2011, 2012 aj 2013. Získala dokonca už šesť hlavných online cien pre klientov ako Tatra banka, Martinus, alebo Dôvera. Je to obrovský úspech aj záväzok. Najväčšou ambíciou je ale navrhnúť si vlastný fyzický produkt a starať sa oň komplexne. Byť sám sebe klientom zmení človeku perspektívu na množstvo vecí.
Mojím ďalším hobby je vymýšľanie efektívnych názvov pre firmy a produkty. Založili sme preto prvú naming slovenskú agentúru Big Name Theory, ktorej to ide fantasticky. Nič nevyužívate v podnikaní častejšie ako názov vašej spoločnosti. Verím, že prerazíme aj v zahraničí.
Bola oblasť reklamy tou jedinou, ktorá vás vždy zaujímala, alebo ste rozmýšľali aj nad myšlienkou pustiť sa do niečoho iného? Napríklad otvorenie reštaurácie, realitky, či cestovnej kancelárie?
Som ochotný ísť ako spolumajiteľ takmer do akéhokoľvek biznisu, ktorému môžem pomôcť preraziť. Reklama ma naučila, že sa dokážem rovnako dlhodobo nadchnúť pre banku, energetický nápoj, automobil, alebo porobetónovú tvárnicu.
Zaraguza je známy pojem aj medzi mladými ľuďmi. Prijímate na nejaké pozície aj stážistov a brigádnikov? Aké kritériá by mal spĺňať uchádzač, ktorý by sa chcel dostať do vášho tímu?
Študentom dávame prostredníctvom Zaraguza Digital Academy možnosť pracovať na reálnych zadaniach klientov. Komukoľvek, kto nás presvedčí, že na to má. Ale nie CVčkom a motivačným listom. Úplne v pohode nech je to nerealizovateľný nápad pre neexistujúcu spoločnosť, dôležité je ukázať, čo je vo vás. Treba sledovať Facebook Zaraguzy, aby ste sa stihli prihlásiť.
Čo myslíte, že bolo tým najkľúčovejším, čo vám pomohlo dostať sa tam, kde ste teraz a pomohlo dosiahnuť vaše úspechy?
Chuť pracovať, keď sa iným už nechce, skvelí ľudia okolo a nebáť sa hovoriť aj s členom predstavenstva otvorene a úprimne. Ten kto sa urazí, alebo sa bojí faktov je ten, s kým aj tak nechcete robiť.
Máte nejaké tipy a rady pre mladých ľudí, študentov, či čerstvých absolventov, ktorí sa rozhodujú či začať podnikať alebo si hľadajú nejakú brigádu?
Robte to, čo vám umožní spoznávať čo najviac ľudí. Ak máte brigádu, kde zarobíte veľa peňazí, ale väčšinu času strávite sami, rozhodnite sa pre inú. Podobne je to aj s biznisom - ľudia sú to, čo vás posúva ďalej.
Pri biznise nehľadajte len ultra inováciu. Inováciou je aj to, že robíte známu vec rýchlejšie, alebo ľahšie. Inovujte existujúce podnikania, nevymýšľajte na úvod nové. To si nechajte, keď budete mať kapitál.
Ak chcete podnikať, nestaňte sa rukojemníkom svojho biznisu. Vždy buďte pripravený na zmenu. Rozbehnite si na začiatok biznis, kde nepotrebujete veľké náklady a viete z neho kedykoľvek odísť. Videl som príliš veľa mladých ľudí, ktorí urobili chybu a mysleli si, že podnikanie je o tom, že nakúpim tovar na sklad, investujem do vybavenia posilňovne, alebo prenájmu kaviarne. To všetko z vás robí biznis rukojemníkov konkrétneho miesta.