Etiketa je veľmi dôležitou súčasťou akejkoľvek udalosti. Či ide o návštevu reštaurácie, kultúrneho podujatia, spoločenskej udalosti. Etiketa je však veľmi dôležitá aj na pracovnom pohovore. Tu je niekoľko rád ako nevyrobiť trápnu situáciu na pohovore, ale naopak spraviť dobrý dojem na personalistu. |
Oblečenie
Oblečenie na pracovný pohovor je témou na samostatný článok. Aj preto sme sa mu už skôr venovali. Je veľmi dôležité ako sa na pracovný pohovor oblečiete, nie len z dôvodu, aby ste na personalistu spravili dojem svojim oblečením, ale aby ste sa aj vy cítili sebavedomo a zároveň pohodlne. Mnoho uchádzačov úplne podcení výber oblečenia na pohovor a výsledok si všimne každý personalista. Pred pohovorom by ste si mali zistiť, ako sa obliekajú zamestnanci firmy, ak je bežné formálne oblečenie, mali by ste sa mu prispôsobiť, ak je naopak oblečenie neformálne, nemusíte mať na pohovore striktne oblek, nohavice u pánov a kostým u dám, ale je možné zvoliť menej formálne oblečenie. Vždy však záleží aj od toho o akú pozíciu sa uchádzate. Na manažérske pozície sa aj pri pohovore očakáva iné oblečenie ako pri niektorých výkonných pracovníkoch.
Formálnym oblečením na pohovore nikdy nič nepokazíte, naopak ak si dáte neformálne oblečenie v prípade, že sa očakáva formálne oblečenie, nerobí to dobrý dojem na personalistu. Nedodržaním etikety na pracovnom pohovore by bolo aj výstredné oblečenie, prehnané doplnky a hlavne u žien napríklad aj prehnané líčenie.
Príchod na pracovný pohovor
Ak hovoríme o etikete, veľmi dôležité je spomenúť aj príchod na pracovný pohovor. Mnoho uchádzačov totiž váha, či je vhodné pre istotu prísť podstatne skôr ako bolo dohodnuté. Personalista nemusí byť nadšený ak prídete aj viac ako pol hodiny pred dohodnutým termínom pohovoru. Často totiž má ešte iný program a ak nemáte kde čakať, môže to byť problém. Ideálne je ak prídete niekoľko minút pred pohovorom, môžete sa pokojne vydýchať, upokojiť a pohovor sa môže začať.
Neskorý príchod na pohovor je však oveľa väčší problém. Personalista má obyčajne presne zadelený čas a neskorší termín mu už nemusí vyhovovať. V každom prípade, aj o tom najmenšom meškaní dajte personalistovi vedieť. Ak pôjde o niekoľko minút, kvôli dopravnej zápche, alebo inej neočakávanej udalosti, určite túto situáciu každý personalista pochopí.
Pozdrav a predstavenie
Prvý dojem na pracovnom pohovore je veľmi dôležitý. Ako prvé si na pohovore personalista všimne výzor a oblečenie uchádzača, hneď po tom je to vyjadrovanie, a to už pri prvom pozdrave a úvodnom predstavení – podaní rúk.
Ak ešte neviete meno personalistu, po predstavení si ho zapamätajte. Stisk ruky by nemal byť veľmi pevný, ale naopak ani celkom slabý (oficiálne sa takéto podanie ruky označuje ako mŕtva ryba). Pozdrav by mal byť zdvorilý. Personalistovi vždy vykáte (aj v prípade ak je očividne mladší).
Mobilný telefón
Zvonenie mobilného telefónu na pracovnom pohovore je úplne nevhodné. Uistite sa, že máte zvonenie vypnuté, pre istotu mobilný telefón vypnite. Ak ho nebudete nevyhnutne potrebovať, na pracovný pohovor si mobilný telefón ani neberte. Ako to už býva v strese z pracovného pohovoru, na vypnutie zvonenia zabudnete a samozrejme, že práve v tej chvíli vás bude niekto zháňať. Samozrejmosťou je v tom momente okamžité položenie hovoru, vypnutie telefónu a ospravedlnenie za vyrušenie.
Odporúčame pozrieť si aj toto video o pracovnom pohovore odborníka na etiketu Mgr. Ladislava Špačka:
Zdroj: YouTube