Každý kandidát uchádzajúci sa o prácu by mal rozmýšľať aj nad tým ako bude vyzerať životopis, ktorý zašle spolu so žiadosťou o brigádu. Niektorí písaniu životopisu venujú celé hodiny a chcú ho mať prepracovaný do posledného detailu, iní ho napíšu za pár minút a viac to neriešia. |
Nájde sa však aj malá skupinka tých, ktorí sa chcú životopisom odlíšiť a zaujať personalistu. Nie každý personalista má však pre netradičný, či kreatívny životopis pochopenie.
Životopis, ktorý sa odlišuje od všetkých ostatných, či už obsahom, formou alebo grafikou by mal tiež spĺňať základné prvky životopisu a hlavne by mal obsahovať aspoň nejaké dôležité údaje, ktorú môžu personalistu presvedčiť.
Kedy môže netradičný životopis pomôcť?
Netradičný životopis nie je vhodné posielať pri uchádzaní sa o akúkoľvek pozíciu. Sú firmy, ktoré si potrpia na predpísanej forme životopisu a chcú v ňom vidieť všetko usporiadané, aby životopis nemuseli študovať viac ako pár minút (či dokonca sekúnd). Naopak sú však aj také firmy, veľmi často ide o firmy, kde sa tvorí nejaká kreatíva (reklamné agentúry, grafické štúdiá, marketingové agentúry a pod.). Tí sami často už pri uverejnení inzerátu upozornia na to, že by radi videli čo najkreatívnejší životopis a nevadí im pri tom, že v danom životopise nenájdu hneď všetky podstatné informácie. Stačí ak ich životopis dostatočne zaujme.
Pri uchádzaní sa o tieto pracovné pozície je vhodné uvažovať o kreatívnom životopise:
- marketingový pracovník
- kreatívny zamestnanec v reklamnej agentúre
- idea maker
- web dizajnér
- grafik
- IT programátor
- copywriter
Aj pri týchto pozíciách si však dajte pozor, či nevyžadujú tradičný životopis. Často už správanie celej spoločnosti naznačuje, či bude kreatívny životopis prijatý s pochopením, alebo nie. Pre istotu by ste mali okrem kreatívnej verzie životopisu mali mať pripravenú aj tradičnú nekonvenčnú verziu vášho životopisu, ktorá spĺňa všetky štandardy.
Aby ste mali predstavu o tom ako môže vyzerať taký kreatívny životopis, tu je malá ukážka. Veľmi dôležité pri takomto životopise je, aby bol vždy v niečom úplne iný ako všetky životopisy napísané predtým. Perfektne vyzerajúci kreatívny životopis, ktorý je len upravenou kópiou iného životopisu už personalistu zaujať nemusí.
Aj takto môže vyzerať životopis:
Zdroj: http://mashable.com/2011/06/16/creative-resume-designs/
Kreatívny životopis, ktorý pravdepodobne neuspeje
Ako už bolo spomínané na začiatku, aj kreatívny životopis musí spĺňať základné predpoklady životopisu. Tým úplne základným predpokladom dobrého životopisu je gramatika. Dobrému dojmu z kreatívneho životopisu môže gramatika veľmi uškodiť.
Ďalej je dôležité, aby v životopise boli spomenuté minimálne tie najpodstatnejšie informácie. Čo je pre personalistu najpodstatnejšie? Na prvom mieste sú to určite pracovné skúsenosti. Ak zatiaľ prax nemáte, na druhom mieste sú to zručnosti - jazykové, počítačové, ekonomické... Ideálne je ich obe skombinovať (ak je na to v životopise priestor).
Na aké pozície nemá veľmi zmysel posielať kreatívny životopis?
- administratívne práce
- pomocné práce
- brigády na stavbe
- práca hostesky / promotéra
- práca predavača / predavačky
- kuchár, barman, čašník
Pri týchto profesiách by personalista kreatívny životopis najskôr prehliadol a neprikladal by mu žiadnu váhu. Ak teda idete písať svoj životopis, premyslite si, či ho pojmete viac kreatívne alebo zostanete pri štandardnej forme. V prvom rade zvážite či to pozícia, o ktorú sa uchádzate vyžaduje zapojiť vašu kreativitu alebo jednoducho stačí v prehľadnej forme vypísať inforácie o sebe, svojom vzdelaní, praxi, zručnostiach, prípadne záľubách.