Životopis a motivačný list
Personalista má obyčajne hneď niekoľko zdrojov, z ktorých sa o brigádnikovi dozvedá, vytvára si o ňom vlastný obraz. Obyčajne prvým je životopis, pri niektorých typoch brigád sa vyžaduje aj motivačný list. Ide o brigády v IT, alebo v cestovnom ruchu, kde musíte prejaviť istý vzťah k danej pracovnej pozícii.
Po prvotnom výbere zo životopisov, tzv. screeningu si personalista vyberie tých najvhodnejších kandidátov. Podľa čoho si zo životopisov vyberie?
Personalista vždy vie presné požiadavky na pracovnú pozíciu, ktoré by mal kandidát spĺňať. Ako prvé si teda v životopise všimne, či tieto požiadavky na znalosti a pracovné skúsenosti nechýbajú. V prípade, že je záujemcov veľa však nestačí len tieto žiadosti ovládať, ale personalista si všíma aj úroveň ovládania týchto znalostí a úroveň skúseností. Tu už obyčajne medzi kandidátmi nastávajú výrazné rozdiely. Ani jeden kandidát totiž nemôže mať úplne totožné pracovné skúsenosti (v prípade, že by sa tak stalo, išlo by skôr o raritu, v horšom prípade o klamstvo a tým sa v životopise určite vyhýbajte, skôr či neskôr sa aj tak odhalí).
Keďže personalista si vyberá najvhodnejšieho kandidáta vyberie si toho s najlepšou úrovňou znalostí a najbohatšími skúsenosťami (samozrejme ak sa už istá prax vyžaduje, v ostatných prípadoch sú dôležité najmä vzdelanie, znalosti a celkový dojem zo životopisu). Títo sú už obyčajne pozvaní do ďalšieho kola, ktorým môže byť okamžite osobný pohovor, alebo pred osobným pohovorom môže personalista vyžadovať najskôr telefonický pohovor.
Telefonický pohovor
Telefonický pohovor sa už priveľmi nelíši od toho osobného, avšak v niečom je predsa iný. Často sa stáva, že takýto telefonický pohovor je neočakávaný, aby si personalista overil ako viete reagovať na niektoré veci bez prípravy. Obyčajne však aj telefonický pohovor je vopred dohodnutý, a tak máte čas sa naň pripraviť.
Pri telefonickom pohovore nemáte možnosť gestikulovať a ani vidieť reakciu personalistu na vaše odpovede, preto si personalista všíma práve váš hlas, ktorý je pri telefonickom rozhovore veľmi dôležitý. V žiadnom prípade nejde o farbu hlasu, ale o istotu v hlase s akou odpovedáte na otázky personalistu a čiastočne aj tón hlasu. Rozhovor ladený pozitívnym tónom obyčajne v personalistovi zanechá oveľa lepší dojem. Pri telefonickom pohovore si podobne ako pri osobnom pohovore preverí vaše znalosti a skúsenosti uvedené v životopise.
Ak sa vám podarí personalistu presvedčiť pri telefonickom pohovore, čaká vás finálna fáza výberu, ktorou je osobný pohovor (obyčajne priamo v spoločnosti).
Osobný pohovor
Ak sa vám podarilo dostať až do tejto fáze výberu, môžete to pokladať za svoj prvý úspech, vašim cieľom je však brigádu získať, preto sa musíte snažiť byť na osobnom pohovore čo najlepší. Ak ste už absolvovali aj telefonický pohovor, splnili ste už určité predpoklady, ktoré hovoria o tom, že zamestnávateľ má o vás záujem. Už musíte len dokázať, že budete skutočne ten najvhodnejší pre danú prácu a budete pre zamestnávateľa prínosom.
Osobný pohovor je v istých bodoch náročnejší, keďže je dôležité aj ako sa bude tváriť a správať v prostredí, ktoré ste doteraz nepoznali. Na to všetko sa však môžete vopred pripraviť. Napríklad aj prostredníctvom článku 12 tipov ako byť lepší na pracovnom pohovore.
Ak sa vám podarí personalistu presvedčiť aj v tejto fáze, vyhrali ste! Ak nie, nemáte prečo zúfať, za úspech pokladajte aj to, že ste boli na osobný pohovor pozvaný. Poučte sa z chýb, ktoré ste pri pracovnom pohovore urobili a pri ďalšom pohovore sa sústreďte práve na ne. Každým neúspešným pracovným pohovorom sa zvyšujú vaše šance na úspech na ďalšom pohovore. Skúsenosti z nich vám nikto nevezme.
Ak nechcete aby vás niečo prekvapilo či zarazilo na pracovnom pohovore, vyskúšajte si simulátor pracovného pohovoru na Brigada.sk. Naučíte sa ako reagovať na otázky personalistu, no popri tom aj množstvo ďalších dôležitých informácií.