Počas štúdia alebo po jeho absolvovaní ste vyskúšali aj nejaké brigády? Máte z nich nejaké zaujímavé alebo vtipné príhody ?
Svoje prvé brigády som začínala, keď som ešte nemala ani občiansky preukaz, teda cca od 14. rokov. Moji rodičia ma viedli k tomu, že ak si chcem niečo kúpiť, čo nutne nepotrebujem, mám si na to skúsiť zarobiť – tým mi dali skvelé lekcie, ako si uvedomiť hodnotu peňazí. A keďže už ako mladá teenegerka som mala svoje túžby, pustila som sa do toho. Začínala som umývaním okien po maľovkách, roznášaním letákov do schránok, neskôr prácou s tovarom na sklade, nočné v Metre pri vykladaní tovaru, umývanie okien na pumpách počas 4 letných prázdnin... Najťažšia skúsenosť bola asi práca pri pokladni. Brigádu som mala 4 dni pred vianočnými sviatkami. Davy ľudí v radoch a len minimálne rýchle zaškolenie ma priviedli do veľkého stresu, nakoľko som nevedela, že si mám odkladať bločky z platieb kartou, urobila som hneď prvý deň veľké manko, ktoré sa našťastie podarilo neskôr vybaviť. Toto bol moment, kedy som si povedala, že už takéto brigády nechcem a išla som sa sústrediť na iné. Začala som robiť promotérku, hostesku, upratovala som u jednej pani v Rakúsku, a tak sa moja hodinová sadzba o niečo zvýšila.
Počas strednej aj vysokej školy boli teda brigády pre mňa neoddeliteľnou súčasťou, bavilo ma vidieť výsledky svojho úsilia a mať prostriedky na to, užívať si svoj študentský život. Po 1. Ročníku na VŠ som si vybavila ročný pobyt v Amerike ako aupair, ktorý som neskôr skrátila na obdobie 3 mesiacov.
Čo vám brigádovanie dalo do života? Myslíte si, že je dôležité, aby mladý človek vyskúšal nejaké brigády už počas štúdia?
Určite áno. Naučí vás to vnímať hodnotu peňazí, že veci len tak nepadnú k nohám, ale treba vyvinúť úsilie na ich nadobudnutie, je to skvelá škola. Takisto keď sa potom absolvent ide uchádzať o riadne pracovné miesto vo firme, vie preukázať, ako zúročil doteraz svoje skúsenosti či vedomosti a je pre potenciálneho zamestnávateľa rozhodne atraktívnejší ako absolvent bez akejkoľvek pracovnej skúsenosti s brigádami. Stretla som sa aj s tým, že zamestnávatelia často pozitívnejšie reflektujú na dané skúsenosti ako vysokoškolský titul.
Uvažovali ste už v minulosti, že jedného dňa by ste chceli začať podnikať, alebo to bolo viac-menej náhle a nečakané rozhodnutie?
Úvahy boli už od strednej školy, vtedy však len veľmi matné a vzdialené. Keďže po vysokej škole som sa stala živnostníčkou a pôsobila ako lektorka AJ, nikdy som nemala skúsenosť s riadnym zamestnaneckým pomerom. Vnímala som výhody aj nevýhody takéhoto pracovného zamerania a čoraz viac som túžila mať vlastnú firmu, ktorá by po čase nezávisela len na mojom výkone (ako je to u živnostníkov), ale ktorá by fungovala aj bez mojej prítomnosti a prinášala potrebný príjem. Keď som totiž ochorela, môj príjem zo živnosti bol nulový – a to bol bod, kedy som si povedala, že stojí za to, založiť si firmu.
Ako sa zrodila myšlienka začať podnikať s niečím takým ako je donáška kvalitných raňajok?
Nápadov na potenciálny biznis bolo viacero, počas svojej materskej som však nad tým začala uvažovať intenzívnejšie. Podnikanie s raňajkami bol prvý nápad, ktorý si nevyžadoval veľké prvotné investície či komplikované znalosti v obore – a to rozhodlo. Myšlienka sa teda zrodila počas mojej materskej pri vlastnom zážitku – viac popisujem tu: http://www.bruncher.sk/nas-pribeh
Ide o novú a celkom netradičnú službu na Slovensku. Nebáli ste sa že ľudia na to nebudú reagovať?
Samozrejme takéto myšlienky nás napadli, avšak išli sme do toho s dôverou a nie bezhlavo, vopred sme si overili reakcie od potenciálnych budúcich zákazníkov a urobili prieskum toho, čo v danej oblasti chýba a čo by klienti ocenili. Keďže ponúkame vysokú kvalitu, s ktorou sa snúbi aj vyššia cena, boli mierne obavy z toho, ako na to budú reagovať hlavne firemní klienti, kde je tlak na najnižšiu cenu pomerne značný. Milo nás prekvapilo, že už aj na Slovensku sú firmy, ktoré požadujú kvalitné produkty a služby a nie je pre nich prvoradá najnižšia cena – a takýchto klientov je čoraz viac. Takisto u ľudí začína prevládať dôraz na kvalitu a pôvod produktov, vzniká množstvo potravinových intolerancií, ktoré si vyžadujú u ľudí úpravu ich jedálnička – a to nám nahráva v náš prospech.
Na trhu fungujete od jari minulého roku. Stretli ste sa za ten čas s niečím vtipným, napríklad nejakou netradičnou požiadavkou zákazníka?
O netradičné reakcie a situácie nemáme núdzu, nakoľko ide o súkromné prekvapenie a ľudia reagujú rôzne, keď ich ráno vytiahneme z postele, vždy však veľmi príjemne :). Robili sme veľa netradičných donášok, napr. desiatové balíčky klientom do autobusu, ktorí cestovali na firemný teambuilding, raňajky novinárom na online tlačovku, domáce medovníčky ako poďakovania klientom a i... Radi spomíname napr. na klienta, ktorého sme si nazvali „Neveriaci Tomáš“, ktorý ani po 5 minútovom presviedčaní nechcel uveriť, že raňajky sú naozaj pre neho a nie pre ženu, že to nie je nejaký reklamný trik, ale že takáto služba naozaj existuje. Presvedčila ho až samotná žena, ktorá priznala, že mu to objednala ona. Alebo na „hladného štvornohého psieho klienta“, ktorý sa s brechotom zahryzol našej brunch-kuriérke do nohavíc, intenzívne sa dožadujúc svojho dielu :).
Momentálne uvádzate, že donáška je dostupná len v Bratislave a blízkom okolí. Je jedným z vašich cieľov aj rozšírenie donášky pre širší región, prípadne celé Slovensko?
Padli už aj takéto úvahy, nevylučujem rozšírenie pôsobnosti aj do iných regiónov, uvidíme, ako sa to vyvinie. Momentálne chceme skôr pracovať na zveľaďovaní a vylepšení našich služieb a sortimentu a posilnení povedomia o našej značke Bruncher.
A čo hovoríte na začiatky vášho podnikania? Je podnikanie také ako ste očakávali?
Áno aj nie :). Je rozhodne dynamické, náročné a vzrušujúce, každý deň je iný a prináša stále nové možnosti a inšpirácie. Zároveň je však podnikanie veľmi náročné, hlavne ak je potrebné ho skĺbiť aj s materinskými povinnosťami a domácnosťou, pre ženu je to o čosi náročnejšie udržať tempo, ktoré si úspešný biznis vyžaduje. Nič však nevzniklo bez úvodnej námahy, a preto sa na to vždy pozerám z dlhodobej perspektívy. Je skvelé, koľko nových ľudí zrazu spoznáte a aké nové obzory podnikanie prináša, je to skvelá škola, ktorá ma za tie 2 roky naučila viac ako všetko doteraz. Vďaka nemu mám skúsenosti z rôznych odvetví, ktoré sú na nezaplatenie, začala som sa orientovať vo viacerých oblastiach ako marketing, ľudské zdroje, účtovníctvo, grafika, práca s klientmi, networking a iné.
Nedávno ste boli ocenená ako E-žena roka 2013. Čo pre vás znamená toto ocenenie?
Je to veľmi príjemné ocenenie za námahu, ktorú som do projektu vložila. Vďaka tomu som získala nové príležitosti a každé takéto ocenenie je skvelé pre budovanie si dobrého mena. Výhody z výhry čerpám dodnes a ešte stále mi to prináša nových klientov.
Čo by ste odkázali alebo odporúčali mladým ľuďom, ktorí váhajú nad tým, či začať podnikať? Máte nejaké tipy a rady, ktorých sa hneď na začiatku držať?
Určite odporúčam ísť si za svojím snom a nedbať na námietky okolia, pokiaľ nie sú opodstatnené, vždy sa nájde niekto, kto je múdrejší a má pocit, že sa musí k danej veci vyjadriť. Dôležité je čerpať aj zo zdanlivých neúspechov, ktoré vás nakoniec vždy posunú vpred a posilnia. Takisto mne veľmi pomáha obklopiť sa ľuďmi, ktorí vás podporia a vedia byť nápomocní. Je skvelé, koľko takýchto ľudí stretnete. Vždy je lepšie hľadať cestu, ako sa niečo DÁ urobiť, ako sa zmieriť s tým, že sa to NEDÁ. Už len toto vás odlíši od ostatných :). Držím palce všetkým podnikania chtivým a nebojácnym!
Foto zdroj: Bruncher.sk - raňajky do postele